神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/00069905
このアイテムのアクセス数:
23
件
(
2024-04-27
04:31 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
00069905 (fulltext)
pdf
350 KB
7
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
00069905
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
臨床実習で使用される作業活動 : 臨床実習学生対象調査による
その他のタイトル
Activities for Clinical Practice Used by Student-Therapists
著者
著者名
野田, 和恵
Noda, Kazue
ノダ, カズエ
所属機関名
神戸大学医学部保健学科
著者名
古川, 宏
Furukawa, Hiroshi
フルカワ, ヒロシ
所属機関名
神戸大学大学院医学系研究科保健学専攻
収録物名
神戸大学医学部保健学科紀要
巻(号)
17
ページ
131-135
出版者
神戸大学医学部保健学科
刊行日
2001-12-01
公開日
2006-09-08
注記
本文ファイルは、国立情報学研究所CiNiiより提供されたものです。
抄録
学生の質が変化する中、現状にあった教育方法を検討するために、学生が臨床実習中に使用した作業活動を調査した。対象は、神戸大学で作業療法を学ぶ学生のべ180人で、その内訳は男性21名女性156名、性別を記入しなかったもの3名であった。精神分野で実習したものは97名、身障分野で実習したもの83名であった。調査は、質問紙を用いて臨床実習直後に行い、臨床実習中に使用した作業活動名をすべて記入させて調査した。作業の種類は、作業療法白書(1995)に準じて5群に分類した。個々の種目間で、1サンプルカイ二乗検定を行った。精神分野では園芸や陶芸などのような生産的職業的作業活動と散歩などの趣味的レク的活動が多かった。学校で習う作業は上位10位に折り紙、革細工、ちぎり絵、陶芸、絵画の5つが入っていた。身障分野では、ペグやサンディングのような基本的動作訓練活動が多かった。学校で習う作業で上位10位に入っていたものは、ちぎり絵のみであった。実習地で授業の作業活動を使うことが少ないのは、実習地で使用している作業活動の影響や対象者による要因が考えられる。また、現場と養成校の教育内容とのずれがあるのかもしれない。今後さらに作業学実習科目になっているにもかかわらず、使用頻度が少なかった種目について、なぜ臨床実習現場で使われないのか検討していく必要性がある。
Clinical practice today is in trouble because many student-therapists have little skill for making things. To suggest ways to bring our education and practice up to speed, I conducted the following research. In order to examine activity for clinical practice used by Kobe University OT students, 180 subjects were profiled : 156 women, 21 men ; three abstentions from gender specification. Of these 180, 97 are in the field of mental health ; the others (83) study physical disability. Based upon observation of these students, we classified basic OT activities into five categories ; (1) simple movement and exercise ; (2) handicrafts ; (3) productive-vocational ; (4) practical use of ADL ; and (5) leisure. The five categories were compared under 'mental health' and 'physical disability' headings, using the chi-square test for independence. We found that student-therapists in mental health most often use production-vocational and leisure activities. These include origami, leather-craft, scattered-paper art, ceramics, and painting - all of which are taught in the Kobe University. As expected, student-therapists in physical disability regularly employ simple movement and exercise activity. Of the many handicrafts are experienced in the university, only 'scattered-paper art' was used by physical disability OT's. Neither type of student-therapist took full advantage of the numerous handicraft courses, but used only a few of them with their patients. This may be attributed to environment and disability, the difference between hospital practicum and actual clinical scene. For follow-up I believe it will be necessary to investigate the reason(s) why such activities are seldom used by the student-therapists.
キーワード
作業活動
臨床実習学生
臨床実習
教授法
Activity
Student-therapists
Clinical practice
Pedagogy
カテゴリ
神戸大学大学院保健学研究科紀要
>
17号(2001-12-01)
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
言語
Japanese (日本語)
ISSN
1341-3430
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
NCID
AN10508836
OPACで所蔵を検索
CiNiiで表示
関連情報
NAID
40005085835
CiNiiで表示
ホームへ戻る