神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/00406551
このアイテムのアクセス数:
65
件
(
2024-04-26
22:32 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
00406551 (fulltext)
pdf
823 KB
51
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
00406551
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
高ストレス状態の大学生における自律訓練法によるストレス過程の変化
その他のタイトル
Effects of Autogenic Training on the Stress Process among Japanese University Students with High Stress Response
著者
官松, 直美 ; 祖父江, 育子 ; 松田, 宣子 ; 早川, 和生 ; 上羽, 康之
著者名
官松, 直美
Miyamatsu, Naomi
ミヤマツ, ナオミ
著者名
祖父江, 育子
Sobue, Ikuko
ソブエ, イクコ
著者名
松田, 宣子
Matsuda, Nobuko
マツダ, ノブコ
著者名
早川, 和生
Hayakawa, Kazuo
ハヤカワ, カズオ
著者名
上羽, 康之
Ueba, Yasuyuki
ウエバ, ヤスユキ
収録物名
神戸大学医学部保健学科紀要
巻(号)
20
ページ
11-20
出版者
神戸大学医学部保健学科
刊行日
2005-03-25
公開日
2006-09-08
注記
本文ファイルは、国立情報学研究所CiNiiより提供されたものです。
抄録
自律訓練法がストレス反応・認知評価過程に及ぼす影響を明らかにするため、本研究を行った。方法:研究協力の同意が得られた国立短期大学部生25人からGHQ30スコアが7点以上の被験者を抽出し、ランダムに実験群(6名)と統制群(7名)に振り分けた。被験者全員にGHQ30、ストレス認知評価、コントロール欲求、日常苛立ちごとからなる自記式質問紙調査票への回答を求めた。その後実験群に対してのみ自律訓練法の指導を行い、1日3回4週間の実施を求めた。自律訓練法習得の判定には、自己評定および期間終了後の内省報告を用いた。4週間後、実験群・統制群の被験者全員に再度調査票への回答を求めた。結果:GHQ30のスコアは実験群でのみ12.8±1.6から5.7±0.9と有意に減少した(p<.01)。下位項目では睡眠障害が2.5±0.4からl.0±0.2と減じられた(p<.05)。ストレス認知評価に関しでは脅威性・コントロール可能性とも改善していたが、その変化は有意ではなかった。しかし、両評価から算定される認知評価のバランスは、実験群でのみ介入前後で-12.7±3.7から-4.2±2.9と改善する傾向にあった(p<.10)。結論:自律訓練法は実験群のGHQ30スコアを低減させ、睡眠障害を改善させた。自律訓練法実施後、実験群のストレス認知評価のバランスが改善する傾向にあったが、コントロール欲求の強さは変化しなかった。
Objective : The process of stress declination through autogenic training has not yet been fully revealed. We examined the effect of a well-known and widely used autogenic training on stress recognition process through a randomized, controlled study. Methods : We measured GHQ30, stress recognition, personal control, and Daily Hassles before and immediately after a four-week training program of autogenic training. Subjects were 13 university students who were classified as having high stress (GHQ30≧7, mean age : 19.9±0.6 years). They were randomly allocated to the training group (n = 6) and the control group (n = 7). The subjects in the training group were asked to perform autogenic training three times a day for four weeks by themselves after receiving a lecture conducted by a member of the research group. They were provided group training sessions once a week. The self reports on the effects during practice and the introspection after fourx-week training were used to estimate whether they mastered autogenic training or not. The data analyses were performed through Wilcoxon matched-pair signed-rank test and ANOVA to assess the change of GHQ30 and other stress-related factors. Results : The total score of GHQ30 was significantly reduced from 12.8 (standard deviation ; SD : 4.0) to 5.7(SD : 0.9) only in the training group (p<.01). The scores of sleep disturbance in GHQ30 were also decreased from 2.5 (SD : 1.0) to 1.0 (SD : 0.2) in the training group (p<.05). The balance between cognitive appraisals of threat level and controllability of stressor was improved from -12.7 (SD : 9.0) to -4.2 (SD : 4.2) only in the training group (p<. 10). Conclusion : We clarified that autogenic training was significantly effective to reduce stress response and tended to improve the balance of cognitive appraisals to stressor. The results indicated that autogenic training may might change the stress recognition process in positive ways.
キーワード
自律訓練法
ストレス
GHQ30
認知評価
介入
Autogenic training
Stress
GHQ30
Cognitive appraisal
Intervention
カテゴリ
神戸大学大学院保健学研究科紀要
>
20号(2005-03-25)
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
言語
Japanese (日本語)
ISSN
1341-3430
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
NCID
AN10508836
OPACで所蔵を検索
CiNiiで表示
関連情報
NAID
110004624958
CiNiiで表示
ホームへ戻る