神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/00522832
このアイテムのアクセス数:
19
件
(
2024-03-29
23:47 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
00522832 (fulltext)
pdf
978 KB
19
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
00522832
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
精神障害者の学内実習参画による学生の臨床における技能・態度についての自己認識と精神障害者に対するイメージの変化
その他のタイトル
The Change of Students Confidence in themselves and Impression of People with Mental Disability : For Establish Pre-clinical Fieldwork Program
著者
四本, かやの ; 永井, 栄一 ; 長尾, 徹 ; 野田, 和恵
著者名
四本, かやの
Yotsumoto, Kayano
ヨツモト, カヤノ
著者名
永井, 栄一
Nagai, Eiichi
ナガイ, エイイチ
著者名
長尾, 徹
Nagao, Toru
ナガオ, トオル
著者名
野田, 和恵
Noda, Kazue
ノダ, カズエ
収録物名
神戸大学医学部保健学科紀要
巻(号)
21
ページ
109-119
出版者
神戸大学医学部保健学科
刊行日
2006-03-30
公開日
2007-07-20
注記
本文ファイルは、国立情報学研究所CiNiiより提供されたものです。
抄録
臨床実習において学生が実力を発揮できない原因を、学生の臨床における技能や態度についての自己認識と、精神障害者に対する否定的イメージと考え、これらの改善を目的に、精神障害者との学内面接実習を実施した。作業療法学専攻3年生23人(女性20人、男性3人)を対象とした。方法は、面接の前後に学生が記入した自己認識10項目と精神障害者に対するイメージ8項目を比較した。項目は、事前に学生から聴取したものを我々が分類整理した。結果は、学生の自己認識では、「接し方」「聴き方」「臨機応変な対応」の3項目に改善が見られたが、他7項目は変化がなかった。精神障害者に対するイメージは、「まじめさ」以外のすべての項目に改善があった。今回の面接実習では、交流が起こりやすいよう実習環境(場所や被面接者)や実習目標の設定を工夫し、学生の技能や態度についての自己認識の一部と精神障害者のイメージが良好に変化したと考えられる。
An unignorable percentage of students have difficulty completing our clinical fieldwork program even though they have enough knowledge and skills from seminar programs. The lack of confidence in their clinical ability and negative impression of people with mental disability might have contributed to their discretion. Before going into the clinical fieldwork program the students were guided to attend a clinical interview with a person with mental disability. Twenty-three students (twenty female and three male students) who major in occupational therapy participated in this program. A questionnaire was given before and after each interview. This questionnaire consisted of ten items on self-confidence in the students', and eight items on impression of people with mental disability. These items were arranged from hearing of students' comments, and passed a trial. The students' confidence in communication skills, listening ability, and flexible response improved after this program. Seven items out of eight on an impression of psychiatric patients improved; fearfulness, incongruity with others in external appearance, behavioral incongruity with others, verbal insufficiency, difficulty in verbal communication, obsessiveness, and inattentive appearance. The experience of a clinical interview which was set for each factor (interviewee, environment, and tasks) to focus on interaction made positive changes in the students.
キーワード
臨床実習
面接
当事者参画授業
Pre-clinical fieldwork program
Clinical interview
Program participated people with mental disability
カテゴリ
神戸大学大学院保健学研究科紀要
>
21号(2006-03-30)
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
言語
Japanese (日本語)
ISSN
1341-3430
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
NCID
AN10508836
OPACで所蔵を検索
CiNiiで表示
関連情報
NAID
110005943547
CiNiiで表示
ホームへ戻る