神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/81001757
このアイテムのアクセス数:
26
件
(
2024-04-25
20:56 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
81001757 (fulltext)
pdf
395 KB
16
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
81001757
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
教育生産関数推計と費用効果分析 ―ベトナムを事例に―
キョウイク セイサン カンスウ スイケイ ト ケイヒ コウカ ブンセキ ベトナム オ ジレイ ニ
その他のタイトル
Estimates of Education Production Function and Its Cost-Effectiveness Analysis : The Case of Vietnam
著者
著者名
小川, 啓一
Ogawa, Keiichi
オガワ, ケイイチ
所属機関名
神戸大学大学院国際協力研究科
著者名
中室, 牧子
Nakamuro, Makiko
ナカムロ, マキコ
所属機関名
コロンビア大学ティーチャーズカレッジ教育経済学プログラム
収録物名
国際協力論集
巻(号)
17(2)
ページ
49-79
出版者
神戸大学大学院国際協力研究科
刊行日
2009-10
公開日
2010-01-06
抄録
Until recently, Vietnam is likely to have achieved universal primary education. However, due to a rapid increase in the number of enrolled students, development communities and policy circles in Vietnam have great concerns regarding the quality of education in the country. At the same time, considerable attention has been given to understand what kind of school inputs can effectively improve students’achievement. This paper aims to empirically examine the relationship between school inputs and students’achievement in Vietnam using the education production function approach. The data for the study were collected by the World Bank and General Statistics Office of Vietnam as the Vietnam Living Standard Survey. The study found that in primary education, infrastructure variables(e.g., electricity, water resources, and sanitary toilet)are positively correlated to students’achievement measured by test scores from the national graduation exams. In addition, teacher variables(e.g., teachers who have more than ten years of experience)and expenditure variables(e.g., construction funds provided by parents of students and communities wherein students have lived)are also statistically significant to improving students’achievement. At the secondary level, although infrastructure variables are not found to be statistically significant, many teacher and expenditure variables are statistically significant. A cost-effectiveness analysis using the parameters estimated by the education production function was also conducted in this study. Our findings confirmed that the marginal rates of return are not equalized across inputs and resource allocation at the school level in Vietnam is not optimized. Teacher variables are less cost effective than other input variables, such as infrastructure and expenditure for all levels of education.
カテゴリ
国際協力研究科
国際協力論集
>
17巻
>
17巻2号(2009-10)
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
言語
Japanese (日本語)
ISSN
0919-8636
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
NCID
AN10418744
OPACで所蔵を検索
CiNiiで表示
関連情報
NAID
110007463573
CiNiiで表示
URI
http://www.research.kobe-u.ac.jp/gsics-publication/jics/
ホームへ戻る