神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/81010691
このアイテムのアクセス数:
126
件
(
2024-04-25
21:28 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
81010691 (fulltext)
pdf
834 KB
100
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
81010691
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
An Action Study on the Cognitive Behavioral Training Effect on Dozing during Classes
その他のタイトル
授業中の居眠りへの認知行動訓練の効果に関する実践的研究
著者
Sugiyama, Hikaru ; Maiya, Kiyoshi ; Furutani, Maki ; Muranaka, Yasuko
著者名
Sugiyama, Hikaru
著者ID
A0496
研究者ID
1000070157121
KUID
https://kuid-rm-web.ofc.kobe-u.ac.jp/search/detail?systemId=80d35873795a0b51520e17560c007669
著者名
Maiya, Kiyoshi
米谷, 淳
マイヤ, キヨシ
所属機関名
大学教育推進機構
著者ID
A0578
研究者ID
1000010725998
KUID
https://kuid-rm-web.ofc.kobe-u.ac.jp/search/detail?systemId=f009942b96d3a9bb520e17560c007669
著者名
Furutani, Maki
古谷, 真樹
フルタニ, マキ
所属機関名
人間発達環境学研究科
著者ID
A1872
研究者ID
1000000456378
著者名
Muranaka, Yasuko
村中, 泰子
ムラナカ, ヤスコ
所属機関名
キャンパスライフ支援センター
収録物名
大學教育研究
巻(号)
27
ページ
93-102
出版者
神戸大学大学教育推進機構
刊行日
2019-03
公開日
2019-03-27
抄録(自由利用可)
The purpose of this research was to examine whether the Cognitive Behavioral Training method improved sleeping habits of high-school students to prevent dozing and to facilitate concentration during classes. After the preliminary experiment (Study 1) with two girls, six girls participated in the control group and three girls in the experimental group in Study 2. In Study 1, the level of concentration during class was measured by EOG/wink-meter. At the beginning of the second week, the experimental group was introduced to sleep education, and for the following two or three weeks carried out the CBT method. As a result, the average bedtime in the first week of the CBT method was earlier than the baseline both in Study 1 and Study 2. Nevertheless, the control group in Study 2 did not show any positive change in bedtime between the first and the second baseline week. Although reliable results were not obtained as to the concentration during classes, the results did suggest the improvement in sleeping habits for some participants. Moreover, in the post-experiment interview one participant answered that the frequency of dozing during classes decreased during the CBT method. In the discussion, technical problem which should be solved before doing the next study was pointed out.
カテゴリ
キャンパスライフ支援センター
人間発達環境学研究科
大学教育推進機構
大學教育研究
>
27号(2019-03)
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
言語
English (英語)
ISSN
1340-8550
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
NCID
AN10452935
OPACで所蔵を検索
CiNiiで表示
関連情報
URI
http://www.iphe.kobe-u.ac.jp/kiyoh.html
ホームへ戻る