神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://hdl.handle.net/20.500.14094/90006417
このアイテムのアクセス数:
8
件
(
2024-04-25
10:23 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
90006417 (fulltext)
pdf
844 KB
6
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
90006417
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
Accomplishing multiethnic identity in mundane talk Half-Japanese teenagers at an international school
著者
著者ID
A1296
研究者ID
1000010320540
KUID
https://kuid-rm-web.ofc.kobe-u.ac.jp/search/detail?systemId=1fcf20d8a5e7a127520e17560c007669
著者名
Greer, Tim
所属機関名
大学教育推進機構
収録物名
Pragmatics
巻(号)
22(3)
ページ
371-390
出版者
John Benjamins Publishing Company
刊行日
2012-09
公開日
2019-10-21
抄録
This paper examines identity-related interaction in a group of teenagers at an international school in Japan, focusing particularly on the discursive accomplishment of multiethnic identity among so-called half-Japanese (or “haafu”) people. The study employs Conversation Analysis (CA) and Membership Categorization Analysis (MCA) to document three instances of mundane talk in which such multiethnic Japanese teenagers are ethnified through the use of various identity categories and their associated activities and attributes. The analysis demonstrates that multiethnic people use a variety of discursive practices to refute unwanted ethnification, including reworking the category, casting themselves in a different category and refusing to react to category-based provocations. Common to all three cases is the fundamental issue of how ethnicity becomes a resource for speakers in everyday conversation.
キーワード
Multiethnic identity
International schools
Conversation Analysis
Membership Categorization Analysis
Ethnicity-in-interaction
カテゴリ
大学教育推進機構
学術雑誌論文
権利
© 2012 International Pragmatics Association.
This article is available under a CC BY-NC 4.0 license. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/)
詳細を表示
資源タイプ
journal article
言語
English (英語)
ISSN
1018-2101
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
eISSN
2406-4238
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
NCID
AA10806479
OPACで所蔵を検索
CiNiiで表示
関連情報
DOI
https://doi.org/10.1075/prag.22.3.02gre
ホームへ戻る