神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/00069885
このアイテムのアクセス数:
9
件
(
2024-04-19
22:57 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
00069885 (fulltext)
pdf
644 KB
3
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
00069885
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
特別養護老人ホーム就業を目的とした理学療法士の学習課題
その他のタイトル
Learning Themes of Physical Therapists Attempting to Work in Nursing Home for the Elderly
著者
日高, 正巳 ; 武政, 誠一 ; 嶋田, 智明
著者名
日高, 正巳
Hidaka, Masami
ヒダカ, マサミ
著者名
武政, 誠一
Takemasa, Seiichi
タケマサ, セイイチ
著者名
嶋田, 智明
Shimada, Tomoaki
シマダ, トモアキ
収録物名
神戸大学医学部保健学科紀要
巻(号)
16
ページ
23-29
出版者
神戸大学医学部保健学科
刊行日
2000-12-01
公開日
2006-09-08
注記
本文ファイルは、国立情報学研究所CiNiiより提供されたものです。
抄録
本論は、理学療法士が特別養護老人ホームで就業する場合に求められる知識・技術について、兵庫県内50施設の施設代表者ならびに看護職員・介護職員に対するアンケート調査を行い回答の得られた25施設のデータを分析・検討したものである。理学療法士に求められる知識・技術としては、専門職としての理学療法士固有の能力以外に、重度の障害を抱えた入所者、回復が困難な入所者に対する理解が求められていた。また、介護保険導入を踏まえてケアマネジメント能力、介護技術についても知識を求められていた。さらに、専門的な視野だけでなく、人間性として幅広い視野を有することが求められていた。これらの知識.技術修得のためには一般教養教育や高度専門職教育が重要であるが、理学療法士養成教育の時間的制約によって、これらの学習課題を行うことは困難であり、継続教育としての生涯教育の重要性ならびに高度専門職養成の大学院教育の充実が必要であることを論じた。
ShimadaThe purpose of this study is to consider learning themes of physical therapists when working in nursing home for the elderly. By questionnaire survey, we surveyed learning themes as an appropriate knowledge, which another staffs want physical therapist to have when they work in nursing home for the elderly. Fifty nursing home opened before April 1, 1999 in hyogo prefecture were selected at random. We asked their directors and nursing and/or caring staffs of them on the following items: whether physical therapists are employed now or future, why didn't employ them and what needs for physical therapist when working in nursing home. Twenty-five institutes were responded. The results of this survey showed that director have three categorized expectation. These are roles for clients, for another staffs and for institute. In addition to these expectations, learning themes of physical therapists are the forth-categorized expectation from nursing and caring staffs. These are knowledge of medical professional specialty, social welfare, administration and humanities. However, these themes during undergraduate school are difficult to learn. Because of learning duration was not long enough to clear minimum curriculum for national examination. These results suggested that we must take consideration into these learning themes through continuing education programs in postgraduate professional school and/or Japanese physical therapy association.
キーワード
学習課題
特別養護老人ホーム
人間性
社会福祉的知識
Learning theme
Nursing home for the elderly
Humanities
Social welfare knowledge
カテゴリ
神戸大学大学院保健学研究科紀要
>
16号(2000-12-01)
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
言語
Japanese (日本語)
ISSN
1341-3430
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
NCID
AN10508836
OPACで所蔵を検索
CiNiiで表示
関連情報
NAID
110004624877
CiNiiで表示
ホームへ戻る