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https://doi.org/10.24546/00069898
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00069898 (fulltext)
pdf
1.13 MB
21
メタデータ
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メタデータID
00069898
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
在宅高齢者ニーズとサービス利用に関する利用者とケアマネジャーの認識の違い
その他のタイトル
Difference Between Home Care Service Users and Care Managers in Grasping and Understanding the Needs and Usage of the Care Services
著者
岡本, 玲子 ; 中山, 貴美子 ; 沖田, 裕子 ; 松原, 三智子 ; 植田, 恵子
著者名
岡本, 玲子
Okamoto, Reiko
オカモト, レイコ
著者名
中山, 貴美子
Nakayama, Kimiko
ナカヤマ, キミコ
著者名
沖田, 裕子
Okita, Yuko
オキタ, ユウコ
著者名
松原, 三智子
Matsubara, Michiko
マツバラ, ミチコ
著者名
植田, 恵子
Ueda, Keiko
ウエダ, ケイコ
収録物名
神戸大学医学部保健学科紀要
巻(号)
17
ページ
61-73
出版者
神戸大学医学部保健学科
刊行日
2001-12-01
公開日
2006-09-08
注記
本文ファイルは、国立情報学研究所CiNiiより提供されたものです。
抄録
本研究の目的は、ケアニーズとサービス利用について介護保険制度導入前の利用者とケアマネジャーの認識を調査した結果より、導入後の利用者支援のあり方を検討することである。対象は、市町保健センターと在宅介護支援センター職員、および彼らがケアマネジメントを提供している利用者481組である。その結果、ケアマネジャーは、本人・家族の健康、日常生活困難、介護負担に関するニーズを多く把握しており、それらは利用者の認識とも一致していた。ケアマネジャーのニーズ把握数は、利用者が認識している数より多く、特にサービス利用や交流・社会参加のニーズについてはケアマネジャー単独の把握が多かった。保健婦・士はインフォーマルなサービスや助成金利用について利用者よりも多<認識していた。今後、ケアマネジャーは、利用者にケアヘの主体的参加を促すために、彼らのエンパワメントや情報提供等のスキルをあげる必要がある。
The purpose of this study is to consider the ways to support care service users after the implementation of the Long Term Care Insurance System, by examining the survey which was conducted before the introduction of the above scheme to look into the difference between care service users and care managers in terms of grasping the care needs and usage of the care services. The subjects included care managers of health care centers in the municipalities and those of the home care support centers, and 481 care service users to whom they offer the care management. The results of this study are as follows. Care managers were grasping diverse needs especially regarding those which relate to the health issues of the persons who receive nursing care and of their families, difficulty in their managing daily lives, and the burden caused by the nursing. These needs were found to be consistent with those held by care service users. The number of needs grasped by care managers was higher than the one grasped by the care service users. In particular, regarding the needs for using care services and the needs for having opportunities by care service receivers to be involved in the social interchange or participation in the society, these points were mainly grasped only by care managers. Regarding informal care services and usage of nursing-related subsidies, public health nurses were grasping more deeply than the care service users. In the future, it is necessary for the care managers to be empowered more and to increase their skills of providing information in order to encourage more positive participation by the care service users in the care service scheme.
キーワード
ケアマネジメント
利用者
保健婦・士
在宅介護支援センター
認識
カテゴリ
神戸大学大学院保健学研究科紀要
>
17号(2001-12-01)
紀要論文
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資源タイプ
departmental bulletin paper
言語
Japanese (日本語)
ISSN
1341-3430
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NCID
AN10508836
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関連情報
NAID
40005085828
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