神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/81001017
このアイテムのアクセス数:
8
件
(
2024-04-26
02:06 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
81001017 (fulltext)
pdf
961 KB
8
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
81001017
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
16世紀イングランドにおける家政・教育・統治-家長のために書かれた二冊の助言書から-
16セイキ イングランド ニオケル カセイ キョウイク トウチ カチョウ ノタメニ カカレタ ニサツ ノ ジョゲンショ カラ
その他のタイトル
Household, education and government in the 16th-century England : the relations shown in the two books of admonition for householders
著者
著者名
柴田, 賢一
Shibata, Kennichi
シバタ, ケンイチ
所属機関名
神戸大学大学院人間発達環境学研究科
収録物名
神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要
巻(号)
2(2)
ページ
63-72
出版者
神戸大学大学院人間発達環境学研究科
刊行日
2009-03
公開日
2009-05-11
抄録
Michel Foucault once pointed out that the problem of the government of children and great problematic of pedagogy seem to explode in the 16th century. And Fiona S. Dunlop also pointed out that the government of household was a matter of government of oneself, and it was also a matter of the government of kingdom in the late 15th and early 16th century England. Thus household, government, and pedagogy seem to cross in the 16th century England. In this paper the writer has attempted to clarify the relations among these three factors by analyzing two books of admonition for householders, the one was written by a Puritan, Richard Greenham, the other by a Catholic, Thomas Watts. Consequently these three factors - household, government and pedagogy were found in the education in a household. Through education of children, the householders were able to govern their household and also able to govern themselves, and it was required to govern cities or churches in the 16th century England.
カテゴリ
人間発達環境学研究科
神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要
>
2巻
>
2巻2号(2009-03)
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
言語
Japanese (日本語)
ISSN
1882-2851
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
eISSN
1882-5753
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
NCID
AA12316357
OPACで所蔵を検索
CiNiiで表示
関連情報
NAID
110007041608
CiNiiで表示
ホームへ戻る