神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/81004641
このアイテムのアクセス数:
2
件
(
2024-04-27
09:07 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
81004641 (fulltext)
pdf
65.6 KB
3
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
81004641
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
アメリカの有力大学における学士課程プログラム : 日本の大学教育へのインプリケーション
アメリカ ノ ユウリョク ダイガク ニオケル ガクシ カテイ プログラム ニホン ノ ダイガク キョウイク エノ インプリケーション
その他のタイトル
Undergraduate Programs at the US Best Colleges : Their Implication for Japanese University Education
著者
著者名
川嶋, 太津夫
Kawashima, Tatsuo
カワシマ, タツオ
所属機関名
神戸大学大学教育研究センター
収録物名
大學教育研究
巻(号)
07
ページ
53-64
出版者
神戸大学大学教育研究センター
刊行日
1999-03
公開日
2014-04-25
注記
PDFのページ数は1-13
抄録(自由利用可)
In 1998 the University Council published its proposal for the Vision and Reform Agenda of the Japanese Higher Education in the 21st Century. One of the focal point of its proposal is the specification of the function of the undergraduate schools ("Gakubu") as education of "educated men and women" or "liberal education", and there commendation of many measures to improve the quality of undergraduate education. In addition, its urged each university and college should be distinctive in terms of its mission and educational program. American universities and colleges are known as the best places for learning at the undergraduate level as well as the graduate level in the world. In order to get some implication for the improvement of the undergraduate education at the Japanese universities and colleges, top ten universities in the 1999 ranking of U.S. News & World Report's "Best Colleges" were chosen. And using internet, academic materials like college bulletins and catalogs were collected and their content were scrutinized. All of 13 universities and colleges ranked in the top ten are private ones and rather medium in size. They all agree on the purpose of their undergraduate programs as "Liberal Education", but disagree on the content and the organization of curriculum based on their institutions' mission. And this disagreement makes each institution very distinctive. Therefore the urgent task for Japanese universities is to make their institutional mission clear and distinctive and reflect it to undergraduate curriculum.
カテゴリ
大學教育研究
>
07号(1999-03)
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
言語
Japanese (日本語)
ISSN
1340-8550
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
NCID
AN10452935
OPACで所蔵を検索
CiNiiで表示
関連情報
URI
http://www.iphe.kobe-u.ac.jp/kiyoh.html
ホームへ戻る