神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/81004711
このアイテムのアクセス数:
20
件
(
2024-04-25
18:34 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
81004711 (fulltext)
pdf
2.21 MB
6
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
81004711
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
授業改善に関する実践的研究 : 9. 学生の将来目標と学習意欲についてのアンケート
ジュギョウ カイゼン ニ カンスル ジッセンテキ ケンキュウ 9 ガクセイ ノ ショウライ モクヒョウ ト ガクシュウ イヨク ニツチテ ノ アンケート
その他のタイトル
An action study on the improvement of teaching and Learning in general education : 9. a survey of students' decision-making of life course and motivation to learn
著者
著者名
米谷, 淳
Maiya, Kiyoshi
マイヤ, キヨシ
所属機関名
神戸大学大学教育センター
収録物名
大學教育研究
巻(号)
13
ページ
47-57
出版者
神戸大学大学教育研究センター
刊行日
2005-03
公開日
2014-06-30
抄録(自由利用可)
General education in university, especially, first year program has a function to support students not only in adaptation of new learning environment, but also in solving their developmental task, i.e., decision-making of their life course. It seems that students who feel difficulty in their task can hardly be motivated to learn. In order to examine their decision-making of life course and their motivation to learn, survey was conducted in a private university (N=36) and Kobe University (N= 133). The results show that motivation to learn falls into a slump after entrance into university which continues for a few years and that the students have decided their life course after their graduation during their school days. Compared with the introductory course (omnibus lectures) provided in the first year by each faculty, activities such as group discussions, writing reflections, and personality tests in “Self and others" is suggested to be more effective and more attractive. The importance of first year program as well as training of instructors’ skills in faculty development is discussed.
カテゴリ
大學教育研究
>
13号(2005-03)
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
言語
Japanese (日本語)
ISSN
1340-8550
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
NCID
AN10452935
OPACで所蔵を検索
CiNiiで表示
関連情報
URI
http://www.iphe.kobe-u.ac.jp/kiyoh.html
ホームへ戻る