神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/81009125
このアイテムのアクセス数:
25
件
(
2024-04-20
18:01 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
81009125 (fulltext)
pdf
1.65 MB
45
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
81009125
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
子育てひろばにおける青少年の養護性育成を目指した体験学習の意義 : 「0歳児ふれあい体験」と「赤ちゃん人形プログラム」の比較
コソダテヒロバ ニオケル セイショウネン ノ ヨウゴセイ イクセイ オ メザシタ タイケン ガクシュウ ノ イギ : 0サイジ フレアイ タイケン ト アカチャン ニンギョウ プログラム ノ ヒカク
その他のタイトル
Meanings of Experience-based Learning for Promoting Nurturance of Youngsters at a Local Family Resource Center : Comparison of "Infant Care Experience" and "Baby Doll Program"
著者
著者ID
A0546
研究者ID
1000020223133
著者名
伊藤, 篤
Ito, Atsushi
イトウ, アツシ
所属機関名
人間発達環境学研究科
著者名
塚本, 美由紀
Tsukamoto, Miyuki
ツカモト, ミユキ
収録物名
神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要
巻(号)
9(1)
ページ
57-71
出版者
神戸大学大学院人間発達環境学研究科
刊行日
2015-09
公開日
2015-10-23
抄録
In this survey, we tentatively compared two hands-on learning programs for promoting nurturance in young people. One is Infant Care Experience (ICE) and the other is Baby Doll Program (BDP). ICE is an opportunity of meeting and caring infants under the age of one and BDP is an opportunity of handling and caring baby dolls, both being offered to secondary school students at a local family resource center. We requested the students to write what they felt or thought during these two different sessions. Not all the students participated in both programs, and we simply selected and compared the sentences from those who experienced both of them. The followings were extracted as main and important results for developing nurturance in youngsters: BDP enhances each participant’s imagination that a doll was his/her own real baby, which could induce (1) the mindset of protecting and taking good care of small children, while such effect was not produced un ICE. In both programs, the participants (2) understand graveness and difficulty of raising children, (3) prospect their future self-image of being parents or nursery teachers, and (4) take an interest in and acquire knowledge of growth and development of small children. Both programs, however, did not help the participants develop their skills or behavior for raising small children.
カテゴリ
人間発達環境学研究科
神戸大学大学院人間発達環境学研究科研究紀要
>
9巻
>
9巻1号(2015-09)
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
言語
Japanese (日本語)
ISSN
1882-2851
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
eISSN
1882-5753
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
NCID
AA12316357
OPACで所蔵を検索
CiNiiで表示
関連情報
URI
http://www.h.kobe-u.ac.jp/ja/node/18
ホームへ戻る