神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/81011371
このアイテムのアクセス数:
5
件
(
2024-03-29
07:00 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
81011371 (fulltext)
pdf
19.3 MB
3
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
81011371
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
神戸空港島の経年品質評価
その他のタイトル
Quality Evaluation of Kobe Airport, Manmade Island
著者
荒金, 延明 ; 宮本, 郁美 ; 飯塚, 敦 ; 河井, 克之
著者名
荒金, 延明
著者名
宮本, 郁美
著者ID
A0403
研究者ID
1000040184361
KUID
https://kuid-rm-web.ofc.kobe-u.ac.jp/profile/ja.0377c7775de5d912520e17560c007669.html
著者名
飯塚, 敦
Iizuka, Atsushi
イイヅカ, アツシ
所属機関名
都市安全研究センター
著者名
河井, 克之
収録物名
神戸大学都市安全研究センター研究報告
巻(号)
16
ページ
33-43
出版者
神戸大学都市安全研究センター
刊行日
2012-03
公開日
2019-05-30
抄録
軟弱地盤上に構造物を施工する際,サンドドレーン(以下 SD) 等による地盤改良が行われる場合が多いが,局所的な地盤改良は不同沈下を発生させる恐れがある!). 本研究では,SDの打設時期および打設範囲の違いが不同沈下に及ぼす影暢を明らかにする ため,神戸空港島基礎地盤を例として取り上げ,二次元土/水連成有限要素解析を行った.解析により得られた結果は実測値と高い整合性を示し,満足のいく精度で神戸空港島 のモデル化を行うことができた.得られたモデルを用いて将来の沈下 量を算出 した結果,構造物に悪影圏を及ぼす不同沈下が発生する可能性があることを示した.また,SD の施工時期を変更した仮想解析により,区間毎のSD打設時期の差が不同沈下を生じさせることを明らかにした.
Kobe airport was constructed offshore at Kobe port, and very soft Holocene clay layer had accumulated under the seabed. Ground improvement was made to accelerate consolidation settlement by placing sand drain columns in the soft ground. However, the timing of placing the sand drain columns differed referring to construction sequence, namely some were placed before reclamation work but others were installed after landfilling. This paper focuses on the influence of timing of ground improvement work on deformation of the manmade island through a series of numerical simulation. Particularly occurrence of differential settlement of the manmade island, Kobe airport, is discussed. Firstly, a series of trials was made to numerically simulate the actual behavior of the manmade island monitored in-situ with much attention paid to determining input parameters, modeling of construction sequence and boundary conditions in computation. Obtained results show quite good agreement with monitored behavior of the settlement, the lateral deformation and the excess pore water pressure in the manmade island. Then, after such confirming reliability of the numerical computation, the quality evaluation was made through a series of numerical simulation under imaginary construction sequences and different timing of ground improvement work by comparing computed settlements with time each other. Particularly occurrence of differential settlements with time was discussed. These obtained results in this thesis are useful to maintenance of the manmade island.
キーワード
不同沈下
有限要素法
サンドドレーン
カテゴリ
都市安全研究センター
神戸大学都市安全研究センター研究報告
>
16号(2012-03)
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
言語
Japanese (日本語)
ISSN
1342-9167
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
NCID
AA11142997
OPACで所蔵を検索
CiNiiで表示
関連情報
URI
http://www.rcuss.kobe-u.ac.jp/publication/publication.html
ホームへ戻る