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https://doi.org/10.24546/81011444
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81011444 (fulltext)
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6.07 MB
2
メタデータ
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メタデータID
81011444
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
桟橋の杭頭剛性と土留めとの境界条件が耐震性能に及ぼす影響に関する基礎的研究
その他のタイトル
A fundamental study on the effect of pile head rigidity and boundary condition between wharf and earth retaining on the seismic performance of pile supported wharves
著者
著者ID
A1282
研究者ID
1000030356042
KUID
https://kuid-rm-web.ofc.kobe-u.ac.jp/profile/ja.b15824d8a2fe1c3d520e17560c007669.html
著者名
長尾, 毅
Nagao, Takashi
ナガオ, タカシ
所属機関名
都市安全研究センター
著者名
佐藤, 俊
収録物名
神戸大学都市安全研究センター研究報告
巻(号)
18
ページ
66-73
出版者
神戸大学都市安全研究センター
刊行日
2014-03
公開日
2019-05-30
抄録
港湾構造物の係留施設の桟橋は,杭頭の剛性を高くしたうえで背後の土留めとは地震時にも荷重伝達が行われない前提で設計が行われるが,実際には土留めが海側に変形すると桟橋上部工に荷重が伝達される場合がある.1995年兵庫県南部地震における桟橋の被災原因としては,土留護岸が大きく海側に変位して渡版を介して桟橋上部工に力が作用したことと,地盤の海側への移動による力が鋼管杭に作用しためと推定されている.このような場合,杭頭の剛性を高くして地中部では剛性を減じるような設計法は適切なものとは言えないことになる.杭頭の剛性を低くして地震時の損傷を杭頭に誘導すれば,地震後の復旧も容易となる可能性がある. このように,杭頭剛性の設定や土留めとの境界条件は慎重に検討する必要がある事項であるにもかかわらず,設計の現場では他の条件を検討することなく一般的な条件が設定されるが,これらの条件を変えた場合の耐震性について検討された事例は皆無である.このため本研究では,桟橋の杭頭剛性や土留めとの境界条件が桟橋の耐震性能に及ぼす影響を解析的に検討した.
Design of pile supported wharf is conducted based on the assumption that load is not transmitted to the framed structure from the earth retaining and bending moment of the pile becomes maximum at pile head. However, validity of the assumption has not been examined thus far. In this study, two dimensional finite element earthquake response analysis modeling pile supported wharf is conducted. As pile head rigidity, both fixed condition and hinged condition were considered. As boundary condition between framed structure and earth retaining, three conditions were considered as follows: independent, load is transmitted when the distance between the framed structure and the earth retaining becomes smaller than a certain value and fixed condition. In addition, three ground condition, three pile rigidity and two seismic wave was considered. The result of the analysis showed that it is not necessarily advantageous to apply the fixed pile head and independent boundary condition. It was suggested that it is better to decrease the pile head rigidity for some conditions.
キーワード
桟橋
耐震性能
地震応答解析
杭頭剛性
カテゴリ
都市安全研究センター
神戸大学都市安全研究センター研究報告
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18号(2014-03)
紀要論文
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資源タイプ
departmental bulletin paper
言語
Japanese (日本語)
ISSN
1342-9167
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NCID
AA11142997
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関連情報
URI
http://www.rcuss.kobe-u.ac.jp/publication/publication.html
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