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https://doi.org/10.24546/81011474
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81011474 (fulltext)
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メタデータID
81011474
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open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
小規模往復移動輪載荷試験に基づく透水性アスファルト舗装の挙動について
その他のタイトル
Behaviour of permeable asphalt pavement based on a small-scale moving-wheel load test
著者
著者名
吉田, 信之
著者名
谷, 俊平
収録物名
神戸大学都市安全研究センター研究報告
巻(号)
19
ページ
110-117
出版者
神戸大学都市安全研究センター
刊行日
2015-03
公開日
2019-05-30
抄録
本研究では,小規模舗装体を用いて4つの環境条件-(a)室温,(b)室温・路面温度60℃一定,(c)散水・室温,(d)散水後・路面温度60℃一定-の下で往復移動輪載荷試験を実施することによって透水性アスファルト舗装の挙動を調べた。その結果は次の通りである。室温(約10℃)の場合は,路床上面に作用する鉛直土圧は小さく,表基層下面および上層路盤下面に生ずる水平方向引張りひずみも小さく,わだち掘れもほとんど生じない。現場透水量試験による浸透水量にも低下は見られない。一方,路面温度が60℃一定の場合は,車輪通過直下の路床上面に作用する鉛直土圧は大きくなり,かつ車輪走行の累積とともに漸増する。引張りひずみは上層路盤下面で最大になり,次いで表基層下面で大きく,ともに車輪走行の累積に伴い増加する。試験進行に伴い路面には約10mmのわだち掘れが生じ,わだち部内の浸透水量はわだち部外と比べて減少する。
In this experimental study, a moving-wheel load test was carried out on a small-scale asphalt pavement under four environmental conditions, (a) room temperature, (b) room temperature with pavement surface of 60C°, (c) room temperature after watering and (d) pavement surface of 60C° after watering, in order to grasp the behavior of permeable asphalt pavement, focusing on the vertical earth pressure at the subgrade, horizontal strain at the asphalt mixture layers and seepage water at the pavement surface. From this, the followings can be pointed out.- The room temperature was about 10C° and under this low temperature, permeable asphalt pavement suffered little detrimental effects. The vertical earth pressure at the surface of sandy subgrade was small, the horizontal tensile strain at the bottoms of porous asphalt mixture surface-course and base -course was small and there was little rut developed. Furthermore, there was no reduction in the amount of seepage water at the pavement surface. - Under the condition of 60C° -surface temperature, the pavement behavior quite differed from that under the room temperature. A large vertical earth pressure acted on the surface of sandy subgrade beneath the center of the wheel, fading away with a horizontal distance from the center of the wheel. The vertical earth pressure gradually increased with accumulation of wheel passages. Horizontal tensile strain was maximum at the bottom of porous asphalt mixture base-course and next-largest at the bottom of porous asphalt mixture surface-course; it increased with accumulation of wheel passages. The pavement surface was rutted by about 10 mm during the test. A measurable reduction was observed in the amount of seepage water at the rutted part of the pavement surface.
キーワード
透水性アスファルト舗装
移動輪荷重
土圧
ひずみ
舗装温度
透水機能
カテゴリ
神戸大学都市安全研究センター研究報告
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19号(2015-03)
紀要論文
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資源タイプ
departmental bulletin paper
言語
Japanese (日本語)
ISSN
1342-9167
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NCID
AA11142997
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URI
http://www.rcuss.kobe-u.ac.jp/publication/publication.html
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