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https://doi.org/10.24546/81011509
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2024-04-25
05:24 集計
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81011509 (fulltext)
pdf
1.36 MB
5
メタデータ
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メタデータID
81011509
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
大雨時における鉄道運転規制へのレーダー雨量の応用に関する研究
その他のタイトル
Study for application of radar rainfall data to railway operation under heavy rain
著者
著者名
大城, 知軌
著者ID
A0426
研究者ID
1000030252521
KUID
https://kuid-rm-web.ofc.kobe-u.ac.jp/search/detail?systemId=5ce489e36d9e5d96520e17560c007669
著者名
大石, 哲
Oishi, Satoru
オオイシ, サトル
所属機関名
都市安全研究センター
収録物名
神戸大学都市安全研究センター研究報告
巻(号)
20
ページ
79-94
出版者
神戸大学都市安全研究センター
刊行日
2016-03
公開日
2019-05-30
抄録
気象庁の気候変動監視レポート2014で述べられているように,大雨の発生回数は全国的に増加しており,それによる被害の増加も危惧されている.鉄道インフラにおいても,特に在来線においては,土構造物が多く,盛土や線路脇の斜面の崩壊などの被害が及ぶ可能性がある.降雨災害対策として,現状は多くの鉄道会社は自社で雨量計を設置し,大雨時にはその雨量計で測定された雨量が規制値を超えた場合に,徐行や停止などの規制を行っている.しかし,その雨量計は一般に十数NP間隔で設置されているため,ゲリラ豪雨のような局所的な豪雨は捉えられない場合がある. そこで地上の雨量計に加えて,レーダーによって測定される雨量も運行判断の指標に加えることを考える.しかし地上で直接雨を捉えて測定する雨量計に比べて,レーダーは発射した電波が雨粒に当たって反射・散乱してかえってくる強さを測定しているため,技術の進歩により測定精度は向上しているが,鉄道雨量計の値を真値とした場合、100%同じ値を示すとはいえない. そこで本研究では,鉄道会社の雨量計の値を真値とし,その値とレーダーを用いた雨量である解析雨量との差を統計的に扱い,解析雨量が任意の値をとる時の規制値を超えていない確率(非超過確率)を算出し,不確実性が運行判断にどれほど影響するのかを確率を用いて表した 時間雨量や累積雨量による解析を行い,最後に二つを組み合わせた結果を示した.さらに解析雨量と鉄道雨量の差が累積雨量に依存していることを表現するため、近年広く使われるようになってきた一般化線形モデルを用いた解析も行った。 結果としては,時間雨量での規制においては,不確実性があまり影響せず十分に運行規制の判断ができる.一方,累積雨量での規制には,不確実性も積算されてしまい,それが大きく影響し,そのまま応用して運行規制の判断をすることは難しいという結果が得られ,時間雨量と組み合わせた場合でもほぼ同様であったが工夫次第では応用可能なものと考えた。
In recent years, the number of heavy rain has been increasing in Japan. Railway companies take measures to stop or slow down trains in heavy rain. The decision for railway operation depends on the rainfall observed by railway rain-gauges. However, railway rain-gauges cannot observe a localized rainfall, because it is placed only every dozen kilometers. Then the company has an interest for introducing radar rainfall. The purpose of this study is to make railway operation management more efficient using Radar/Raingauge-Analyzed Precipitation (RAP) data. It is difficult to change the measurement system because RAP has uncertainty and the threshold of rainfall amount has been defined by railway rain-gauges. This study shows a statistical analysis of the uncertainty to use radar for capturing severe rainfall by using probability function of difference between rainfall amount measured by rain-gauge and one by radar. In addition, the author has also carried out statistical analysis using a generalized linear model and make a comparison between the hourly analyzed precipitation and XRAIN which is public name of observation network by X-band MP radar in Japan. According to the results, amount of the RAP can capture a localized rainfall. Furthermore, it was found that clearly decision making using the hourly RAP gives safe and efficient operation. On the other hand, it was difficult to apply accumulated RAP for decision making. XRAIN needs long term data accumulation for practical use because it has larger uncertainty than RAP.
キーワード
鉄道
レーダー
運行判断
豪雨
カテゴリ
都市安全研究センター
神戸大学都市安全研究センター研究報告
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20号(2016-03)
紀要論文
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資源タイプ
departmental bulletin paper
言語
Japanese (日本語)
ISSN
1342-9167
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NCID
AA11142997
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関連情報
URI
http://www.rcuss.kobe-u.ac.jp/publication/publication.html
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