神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/81012580
このアイテムのアクセス数:
40
件
(
2024-04-25
21:53 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
81012580 (fulltext)
pdf
499 KB
40
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
81012580
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
日本人高校生と英語母語話者の統制英作文に見るgo+Xコロケーション : 対照中間言語分析の観点から
著者
著者名
堀家, 利沙
収録物名
統計数理研究所共同研究リポート
巻(号)
444
ページ
159-174
出版者
統計数理研究所
神戸大学大学教育推進機構石川慎一郎研究室
刊行日
2021-03-15
公開日
2021-03-10
注記
「第二言語の言語知識と言語産出の関係性の解明 : 統計的アプローチによる検討(Knowledge and Performance: A Quantitative Analysis of Learners' L2 Use)」(2020 統数研 一般研究2-00007)
抄録(自由利用可)
This study examined “go + X” collocation patterns found in Japanese high school students’ argumentative essays to detect their problems in the usage of collocation. The ICNALE Written Essays was used to explore “go + X” collocation patterns commonly found in native English speakers’ writing. Then, their data were compared to the data from the Corpus of English Essays by High School Students in Okayama which was developed with the cooperation of 199 Japanese high school students. This article addresses the issue through the following comparison: (a) Frequency of the verb “go”, (b)Measures of collocation richness, (c) A part of speech frequently follows the verb “go”, (d)“Go + X” collocation patterns. The results revealed that Japanese EFL students ’knowledge about “go + X” collocation is considerably limited although the verb “go” is one of the familiar words for them. Furthermore, the investigation highlighting parts of speech indicates that Japanese EFL students underuse adverbs, adjectives, “and”, and to-infinitive as the collocates of the verb “go”.
キーワード
基本動詞 go
コロケーション教育
日本人英語学習者
コーパス言語学
カテゴリ
統計数理研究所共同研究リポート(神戸大学石川慎一郎研究室刊行分)
>
444号(2021-03-15)
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
言語
Japanese (日本語)
NCID
BN02360534
OPACで所蔵を検索
CiNiiで表示
関連情報
URI
https://www.ism.ac.jp/kyodo/index_i.html
ホームへ戻る