神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/81012759
このアイテムのアクセス数:
7
件
(
2024-03-29
10:09 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
81012759 (fulltext)
pdf
1.83 MB
8
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
81012759
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
高校生の語彙サイズ・英語学習自信度の変化と両者の関係 : 3年間の縦断的調査から
その他のタイトル
Vocabulary Size and the Change in the Degree of Confidence in English Learning of High School Students and their Relation: Insights from Three Years of Longitudinal Survey
著者
著者ID
A1884
KUID
https://kuid-rm-web.ofc.kobe-u.ac.jp/profile/ja.05f89a78169e3039520e17560c007669.html
著者名
増見, 敦
Masumi, Atsushi
マスミ, アツシ
所属機関名
附属学校部
収録物名
研究紀要 : 神戸大学附属中等 論集
巻(号)
2
ページ
53-67
出版者
神戸大学附属中等教育学校
刊行日
2018-04-20
公開日
2021-04-13
抄録(自由利用可)
本研究では,本校後期課程に在籍する生徒(4回生158名)を対象に,語葉サイズと,英語学習に対する自信度について縦断的な調査を行い,それぞれの変化と互いの関係性を検証した.その結果,(1)第4学年末 の平均的な語葉サイズが,第5学年で高い伸びを見せ,第6学年末では全国平均を大きく上回ったものの, 学年進行に伴い,生徒間で語葉サイズのバラツキが大きくなること,(2)異なる語葉レベルの伸び方については, 学年間で特徴の違いがあること,(3)英語学習に対する自信度に関して,第5 学年で基礎力,第6 学 年で実践力が上位に位置し,思考力の割合は第6学年で高まること,(4)全般的に第5学年で基礎力が,第 6 学年で実践力が,語葉サイズの伸びに影響する可能性があること,(5)特に語葉サイズが伸びた群では, その伸びに影響を与える要因として,第5 学年で受信技能の自信度が,第6 学年で実践力,及び受信・発信双方の基礎力の 自信度が大きく関係していること,(の思考力の自信度と語葉サイズの伸長との関係性は希薄であること,等が確認された.
In this study, the author conducted a longitudinal survey of the size of vocabulary and the degree of confidence towards English learning to our high school students (158 students of the Fourth Cohort) and examined the change and their relation. As a result, the following points were confirmed. (1) The vocabulary size has highly increased in the fifth grade compared to the average size at the end of the fourth grade, and at the end of the sixth grade it showed a far higher size than the national average. However, it also showed a variation of vocabulary size among students which became larger as their grades went up. (2) There is a difference between grades regarding the trend of increase in the different vocabulary levels. (3) Regarding the degree of confidence against English learning, basic skills rank above orders in the fifth grade, practical skills rank above orders in the sixth grade and thinking skills rise in the sixth grade. (4) In general, there is a possibility that the size of vocabulary may affect the basic skills in the fifth grade and practical skills in the sixth grade. (5) Especially in the group in which the size of vocabulary has increased, the confidence level of understanding incoming messages in the fifth grade and the confidence level of practical skills and basic skills of both receiving and delivering messages in the sixth grade greatly relate as a factor of its increase. (6)The relation between the confidence degree of thinking skills and the increase of vocabulary size is limited.
キーワード
語彙サイズ
神戸大学附属中等教育学校英語評価尺度
英語学習自信度
縦断的調査
高校生
vocabulary size
Kobe University Secondary School Framework (KUSF)
degree of confidence in English language learning
longtitudinal survey
カテゴリ
附属学校部
研究紀要 : 神戸大学附属中等 論集 = KUSS Journal of Education
>
2号(2018-04-20)
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
言語
Japanese (日本語)
ISSN
2432-9258
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
ホームへ戻る