神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/81012760
このアイテムのアクセス数:
25
件
(
2024-04-20
07:33 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
81012760 (fulltext)
pdf
630 KB
24
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
81012760
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
神戸大学附属中等教育学校応援歌を作ろう! : 平成28年度4回生5年現代文の試み
その他のタイトル
“Let Us Create the Cheering Song for Kobe University Secondary School!”: Trial of Contemporary Literature for the Fifth Grade of the Fourth Cohort in 2016
著者
著者ID
A1888
著者名
平松, はるみ
Hiramatsu, Harumi
ヒラマツ, ハルミ
所属機関名
附属学校部
収録物名
研究紀要 : 神戸大学附属中等 論集
巻(号)
2
ページ
75-81
出版者
神戸大学附属中等教育学校
刊行日
2018-04-20
公開日
2021-04-13
抄録(自由利用可)
平成21 年本校は附属中学校の歴史に幕を下ろし,附属中等教育学校として出発した.それからの3 年 間は新しい制服を着用しているものの,それまでの附属中学校と大きな変化はなかったのかもしれない.大きな変化の第一歩は,1 回生が後期課程になる平成24 年だと言える.高校入試を経ずに中学生が高校生になることや明石校舎に通っていた中学生が住吉校舎に通い始めることは,本校の歴史の上で最も大きな転換期だった.さらに平成27 年,明石校舎を閉校し,これまで明石校舎に通っていた1 ・2年生も住吉校舎に通い始め,中等教育学校として初めての入学適性検査が行われた.2 つの校風を1 つにすることは,どちらかの方法を優先させてもう一方に我慢させれば成り立つのかもしれないが,新たな生徒が加わるのなら話は違う.せっかく適性検査に合格して入学した生徒を度外視したものになってしまうからだ.こうして,平成27 年,創立4 年走り続けてきた本校に,初めてスクール・アイデンティティを創造する必要性が生まれた.その1つの方法として4回生と本校の応援歌を創作した.
In 2009, our school ended its days as Kobe University Junior High School and restarted as Kobe University Secondary School. In the first three years, even though students were wearing new school uniforms, there weren’t any big changes from the days of junior high school. It can be said that the first big change was in 2012 when the first cohort became fourth graders. It was the biggest turning point in our school’s history for our junior high school students to become senior high school students without having an entrance examination and for our junior high school students who have been attending the Akashi campus to start going to the Sumiyoshi schoolhouse. Furthermore, in 2015, the Akashi campus was closed and the first and the second grade students who were going to the Akashi campus had to start attending the Sumiyoshi campus and the first entrance examination was conducted as a secondary school. When combining two different school traditions into one, it may be possible by prioritizing one tradition over the other and only tolerating the others’ tradition to tolerate. However the case will be different if new students are joining because it will be neglecting the new students who will be entering the school by passing the entrance examination. This is why in 2015 a necessity arose to create a new school identity for our school which has been running for four years since its establishment. As a way to do so, we have created our school’s cheering song with the fourth cohort.
キーワード
言葉
歌
協同
スクールアイデンティティ
愛校心
カテゴリ
附属学校部
研究紀要 : 神戸大学附属中等 論集 = KUSS Journal of Education
>
2号(2018-04-20)
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
言語
Japanese (日本語)
ISSN
2432-9258
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
ホームへ戻る