神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/81012792
このアイテムのアクセス数:
36
件
(
2024-03-29
22:20 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
81012792 (fulltext)
pdf
2.30 MB
44
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
81012792
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
中学生・高校生の英語学習に対する学習観 : 全体的特徴と今後の探索的展開
その他のタイトル
Japanese Secondary School Students'Beliefs about English Learning: Preliminary Research for the Further Studies
著者
著者ID
A1884
KUID
https://kuid-rm-web.ofc.kobe-u.ac.jp/profile/ja.05f89a78169e3039520e17560c007669.html
著者名
増見, 敦
Masumi, Atsushi
マスミ, アツシ
所属機関名
附属学校部
収録物名
研究紀要 : 神戸大学附属中等 論集
巻(号)
3
ページ
1-15
出版者
神戸大学附属中等教育学校
刊行日
2019-04-20
公開日
2021-05-07
抄録(自由利用可)
本研究では,本校(神戸大学附属中等教育学校)に在籍する 1年生(中学 1年生段階)から 6年生(高校 3年生段階)の全生徒を対象に,英語学習のビリーフ(学習観)の全般的特徴を量的調査から探った. 56項目 4件法の質問紙調査(高校のみ)と自由記述形式の質問紙調査(全学年)を実施.統計分析及び計量テキスト分析を用いて探索的な分析を行った.選択肢型質問の分析では,高校段階で継続して変化するビリーフ及び,高校段階までにある程度固定化されるビリーフが存在する可能性が示された.一方,計量テキスト分析より,高頻度の観点から 1年・ 2年→3年・ 4年→ 5年→6年という 4つのグループに分類され,それぞれの特徴を表すビリーフが確認された.本小稿の後半では,調査から得られた課題を踏まえ,量的な側面とは別のアプローチの可能性として現象学的アプローチを紹介し,現象学的方法を援用した今後の研究の方向性について触れた.
Learners bring to learning their own beliefs, which in turn influence how they approach their learning (Richard Si Lockhart, 1994). This study explores the development and changes of learners' beliefs about their English learning. A cross-sectional study of Japanese junior high and high school students was conducted using quantitative methods to show how their beliefs changed over time and the relationship between these changes and their ages. The result of the questionnaire using The Beliefs About Language Learning Inventory (Horwitz, 1987) and an analysis of free description using text mining showed the dynamic nature of learner beliefs and their changes. However, these approaches might not be ideal for answering questions such as how and why these beliefs change. In order to explore the process of learners' belief system, one of the qualitative approaches, phenomenological approach, is introduced as one of the challenges for future research.
キーワード
中高生英語学習
学習者ビリーフ
質問紙調査
テキスト分析
現象学的アプローチ
Japanese junior high and high school students
English learning
Learner belief systems
Quantitative and qualitative research
Phenomenological approach
カテゴリ
附属学校部
研究紀要 : 神戸大学附属中等 論集 = KUSS Journal of Education
>
3号(2019-04-20)
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
言語
Japanese (日本語)
ISSN
2432-9258
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
ホームへ戻る