神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/00069889
このアイテムのアクセス数:
39
件
(
2024-05-04
16:43 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
00069889 (fulltext)
pdf
0.98 MB
42
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
00069889
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
臨床におけるケアリング教育 : 倫理的で探究的な臨床実習のために
その他のタイトル
Education of Caring in the Clinical Training for Student Nurses : Toward Ethical and Explorative Training
著者
著者名
細川, 順子
Hosokawa, Junko
ホソカワ, ジュンコ
収録物名
神戸大学医学部保健学科紀要
巻(号)
16
ページ
59-68
出版者
神戸大学医学部保健学科
刊行日
2000-12-01
公開日
2006-09-08
注記
本文ファイルは、国立情報学研究所CiNiiより提供されたものです。
抄録
ケアリング教育のあり方を明らかにする目的で、臨床実習中に行なった学生との対話録や指導メモ、学生の記載した実習記録を分析し、存在様式の現れ方とケアリングに及ぼす要因を考察した。対象者のうち、2ケースでは教師や両親の画一的な関わりが学生の個性や自発性を損ね、ケアリング行動を妨げていた。しかし、パートナーシップを基盤とした個人的な面接によって、学生は過去に受けた教育や対人関係を振り返り、存在様式の意味とそれがケアリングに及ぼす影響を理解できた。また、患者や看護者からケアされた学生は、パーソナルな関係によるケアリング効果を発揮し、その経験からコミニュケーション本来のあり方を理解できた。また知識や理論の枠組みを使って患者の反応を分析した学生は、ケアリングに必要な探求心や批判的思考を高めることができた。学生との個人面接や個人情報を活かした過程分析は、自己やケアリングに関する新たな洞察を導き、ケアリング行動を高めると思われた。しかし、存在様式やケアリングに関する洞察は学生の個人的な体験であり、教育効果を他者と比較したり、学習の深度を評価することは困難であった。
To find out the optimum methods for education of human caring, the taking content between the student nurses and the author during clinical training, student's record of clinical training, and instructor's brief note were carefully analyzed. Using those documents, behavioral characteristics of student nurses were investigated with a hope of successful caring education. As a result, the established object of training and the method of student evaluation on the basis of uniform education system apparently disturbed the behavioral learning of caring by interference of student's personality and independency. By personal interview with instructor on the partnership basis, the students recalled their own developing history in familylife and discerned their own style of lives with sincere interest. Through this clinical training for caring, the students could care the patients with their independency, and their explorative seek for study and critical mind were improved successfully. However, discerning of themselves and method of caring limited Within their personal experience. Evaluation of learning rate and comparison of caring ability with other student nurses were, therefore, considered to be impossible.
キーワード
ヒューマンケアリング
臨床実習
パートナーシップ
個人面接
Human caring
Clinical traning
Partnership
Interview
カテゴリ
神戸大学大学院保健学研究科紀要
>
16号(2000-12-01)
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
言語
Japanese (日本語)
ISSN
1341-3430
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
NCID
AN10508836
OPACで所蔵を検索
CiNiiで表示
関連情報
NAID
110004624881
CiNiiで表示
ホームへ戻る