神戸大学附属図書館デジタルアーカイブ
入力補助
English
カテゴリ
学内刊行物
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
https://doi.org/10.24546/81011861
このアイテムのアクセス数:
18
件
(
2024-04-29
05:55 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
81011861 (fulltext)
pdf
1.47 MB
22
メタデータ
ファイル出力
メタデータID
81011861
アクセス権
open access
出版タイプ
Version of Record
タイトル
北東アジアにおける国際教育協力の展開 : キャンパス・アジアをめぐる政策決定過程に注目して
ホクトウ アジア ニオケル コクサイ キョウイク キョウリョク ノ テンカイ : キャンパス・アジア オ メグル セイサク ケッテイ カテイ ニ チュウモク シテ
その他のタイトル
International Education Cooperation in Northeast Asia : A Case Study of the CAMPUS Asia Program
著者
米沢, 竜也 ; マスロー, セバスティアン ; 杉村, 豪一
著者ID
A2041
KUID
https://kuid-rm-web.ofc.kobe-u.ac.jp/search/detail?systemId=e879e4c758cbef77520e17560c007669
著者名
米沢, 竜也
Maisawa, Tatsuya
マイサワ, タツヤ
所属機関名
国際連携推進機構
著者名
マスロー, セバスティアン
Maslow, Sebastian
マスロー, セバスティアン
著者名
杉村, 豪一
Sugimura, Koichi
スギムラ, コウイチ
収録物名
国際協力論集
巻(号)
27(1)
ページ
175-190
出版者
神戸大学大学院国際協力研究科
刊行日
2019-07-31
公開日
2019-08-09
抄録
Despite intensifying dynamics of economic and social exchange, the prospects for Northeast Asia regionalism have often been called in question due to the unresolved historical antagonism and territorial disputes. Yet, amidst forecasts of regional conflict, Japan, China and South Korea launched in 2011 the official student mobility program CAMPUS Asia. In this paper, we first focus on the domestic and trilateral policy-making processes that have resulted in the CAMPUS Asia framework. Tracing the process of its making, we find that Japan, China, and South Korea have proactively responded to the competition in the globalization of higher education services and strongly promoted the internationalization of their universities. But the course of internationalization policies varied significantly due to the impact of national ideals and diplomatic strategies of political leaders. As a part of their national security and economic policy strategies, Japan and South Korea each have developed their own strategies for regional education cooperation. Both countries emphasized the need for cooperation in Asia, but the focus of their policies differed. We argue that the Trilateral Summit in 2008 provided Japan, China and South Korea an opportunity to align their interests. Because of strong political leadership, the three countries were able to agree on launching CAMPUS Asia. The agreed framework respected membership states’ autonomy in education policies and provided room to each country and university consortia to negotiate the details for student mobility programs. This intentional ambiguity in education cooperation has increased the role of universities in facilitating bilateral and trilateral politics in Northeast Asia.
カテゴリ
国際連携推進機構
国際協力論集
>
27巻
>
27巻1号(2019-07-31)
紀要論文
詳細を表示
資源タイプ
departmental bulletin paper
言語
Japanese (日本語)
ISSN
0919-8636
OPACで所蔵を検索
CiNiiで学外所蔵を検索
NCID
AN10418744
OPACで所蔵を検索
CiNiiで表示
関連情報
URI
http://www.research.kobe-u.ac.jp/gsics-publication/jics/
ホームへ戻る